در مورد خطرات قلبی عروقی مصرف زیاد چربیهای اشباع، اغراق شده است

6 دسامبر 2016- محققان نروژی دریافتند که افزایش میزان چربیهای اشباع به عنوان بخشی از رژیم غذایی حاوی چربی بالا و کربوهیدرات کم (73 درصد چربی و 10 درصد کربوهیدرات) که به رژیم  VHFLCمعروف است، موجب افزایش مقدار کلسترول خوب (HDL) بدون افزایش مقدار کلسترول  بد (LDL)می‌شود.

 موضوع چربی اشباع همچنان یک موضوع مجادله برانگیز است و این کارآزمایی جدید تصادفی  کنترل دار، شواهدی را به مجموعه شواهد موجود افزوده است که با فرضیه‌ی رژیم غذایی - قلب که حاصل مطالعات اولیه به رهبری  دکتر Ancel Keysبوده است، تناقض دارد.

 فرضیه‌ی رژیم غذایی، قلب پیشنهاد می‌کند که چربی اشباع در رژیم غذایی موجب افزایش کلسترول  خون و بروز بیمار قلبی و مرگ و میری می‌شود که هیچ عامل دیگری نمی‌تواند چنین تأثیری را ایجاد کند.

در مطالعه‌ی محققان نروژی (FATFUNC) اثر رژیم غذایی VHFLCبا یک رژیم غذایی کم چرب و پرکربوهیدرات بر مقدار کلسترول پس از چند ماه بررسی شد. محققان دریافتند هر دو رژیم موجب کاهش تری گلسیریدها می‌شود اما در گروهی که رژیم غذایی آنها حاوی مقادیر بالایی چربی تغذیه‌ای بود، مقدار کلسترول HDLافزایش می‌یابد.

رژیم غذایی VHFLCهمچنین منجر به کاهش قابل توجه سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی مرتبط با ترکیب بدنی شامل اندازه‌ی دورکمر، توده‌ی چربی شکمی، چربی احشایی و وزن کلی بدن می‌شود.

میزان چربی اشباعی که در مواد غذایی در این مطالعه وجود داشت، 34 درصد از کل انرژی را در این رژیم VHFLCبه خود اختصاص می‌داد که 21 درصد بیش از مقدار چربی اشباعی است که افراد بالغ انگلیسی در رژیم غذایی خود هم اکنون استفاده  می‌کنند.

این یافته‌ها در مجله ی آمریکایی Clinical Nutritionمنتشر شد. این نتایج از توصیه‌های فعلی در انگلستان، در مورد محدود نمودن مصرف چربیهای اشباع به زیر 10 درصد از کالری حمایت نمی کند.

 میزان مصرف چربی‌های اشباع به طور معمول در توصیه ها تجدید نظر نمی‌شود زیرا در رژیم‌های غذایی سالم برای قلب مانند رژیم مدیترانه ای یا رژیم اورنیش، حداکثر میزان چربی‌های اشباع کمتر از ده درصد می‌باشد. در نتیجه در دستورالعمل‌های غذایی مردم به جای مصرف چربیهای اشباع به مصرف کربوهیدراتها یا چربی‌های امگا 6 غیر اشباع چند ظرفیتی تشویق می‌شوند.

جایگزینی چربیهای اشباع با کربوهیدرات‌ها، بویژه با کربوهیدراتهای تصفیه شده و شکر افزوده موجب افزایش میزان تری‌گلسیریدها و کاهش کلسترول HDLو در نتیجه‌ افزایش خطرات قلبی عروقی می‌شود.

ترس غیرمنطقی از مصرف چربیهای اشباع بر اساس فرضیه‌ی رژیم غذایی- قلب موجب شده است بسیاری از افراد یک رژیم غذایی متعادل با کربوهیدرات کم و چربی غذایی بالا را برای درمان دیابت نوع 2 و چاقی امتحان نکنند که البته باید این ترس برطرف شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/heart-risks-from-high-saturated-fat-intake-have-been-exaggerated,-study-finds-96493147.html